“Ράφτης Κυριών” του Ζώρζ Φεντώ είναι η νέα παράσταση του Δημοτικού Θεάτρου Ναυπλίου.
Η μετάφραση είναι του Ερρίκου Μπελιέ.
Εμφανίζονται: Χρήστος Θωμάς, Ασκληπιάδα Κυριάκου, Γιώργος Μιχαλόπουλος, Κυριάκος Σάμιος, Χρυσή Νταή, Νικολέτα Ραφαηλίδη, Βασίλης Πάτσιος, Χρύσα Λυκουρέση, Θεοδώρα Σαρρησάββα.
Οι συντελεστές του έργου Σκηνοθεσία: Σέργιος Γκάκας, Κυριάκος Σάμιος Σκηνικά, κοστούμια: Έλενα Χριστούλη Φωτισμοί: Μάνος Σταθόπουλος Βοηθός Σκηνοθετών: Θ. Σαρρησάββα Κατασκευή σκηνικών: Λευτέρης Μπάλι Αφίσα: Έλενα Μαρλαγκούτσου Κατασκευή κοστουμιών: Μαρίνα Πιτουρά, Κίμων Καρανικόλας Χειρισμός ήχου: Εμμανουέλα Λεμονιά Χειρισμός Φωτισμών: Μαρία Αλιφραγκή
Οι παραστάσεις ξεκίνησαν στη σκηνή του Τριανόν από 10 Απρίλη και για όλα τα σαββατοκύριακα του μήνα (10-11, 16-17-18, 24-25 ), στις 9 το βράδυ.
Ο “Ράφτης Κυριών” ήταν η πρώτη πραγματική επιτυχία του Φεϊντό, ο οποίος θεωρείται ο μεγαλύτερος Γάλλος κωμωδιογράφος μετά τον Μολιέρο και ένας από τους προδρόμους του θεάτρου του παραλόγου. Το έργο εξελίσσεται σ’ ένα γαλλικό καμπαρέ την εποχή, όπου ο Φεϊντό με ανατρεπτική διάθεση, ακατάπαυστο ρυθμό και ατέλειωτο χιούμορ σατιρίζει τα μικροαστικά και αστικά ήθη, τη σεμνοτυφία και την υποκρισία της εποχής, ενώ ο σημερινός θεατής εκπλήσσεται όταν διαπιστώνει ότι δεν διαφέρουν καθόλου από το σήμερα.
Η υπόθεση στρέφεται γύρω από ένα γιατρό, την ερωμένη του, το σύζυγό της και την ερωμένη του, τον εραστή της ερωμένης του συζύγου της ερωμένης του γιατρού και… πάει λέγοντας! Κι όλ’ αυτά, ενώ ο γιατρός παρουσιάζει την ερωμένη του ως ασθενή του για να ξεγελάσει τη γυναίκα του και ενώ προσποιείται ότι είναι Ιταλός ράφτης για να ξεγελάσει το σύζυγο της ερωμένης του, την ώρα που o μπάτλερ προσποιείται το γιατρό…
[rockyou 157256589]
Γάλλος δραματικός συγγραφέας, γιος του μυθιστοριογράφου Ερνέστ Φεντώ, γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1862, στον αριθμό 19 της οδού Κλυσί, στο Παρίσι. Από πολύ μικρός βρέθηκε μέσα στον κόσμο των γραμμάτων. Με την παρότρυνση του Εζέν Λαμπίς, διάσημου συγγραφέα έργων του βωντβίλ, έγραφε μονολόγους που τους ερμήνευε ο ίδιος. Στα είκοσι πέντε του χρόνια, το 1887, γνώρισε την πρώτη μεγάλη του επιτυχία με το “Ράφτη κυριών”. Τα επόμενα χρόνια έγραψε αρκετά έργα που όμως δεν κατόρθωσαν να πείσουν ούτε το κοινό, ούτε τους κριτικούς. Τελικά, το 1892, το “Monsieur chasse” γνωρίζει πολύ μεγάλη επιτυχία. Ακολούθησαν: το “Champignol malgre lui” και “Le systeme Ribadier”, που άνοιξαν το δρόμο σε μια σειρά από κλασικά έργα του βωντβίλ: “Un fil a la patte” και “L’ hotel libre echange” το 1894, “Η κυρία του Μαξίμ” το 1899, ο θρίαμβος της οποίας επέτρεψε στον Φεντώ να ασχοληθεί δυο χρόνια με τη ζωγραφική, τρεις περίφημους πίνακες της εποχής αυτής χαρίζει αργότερα στη γυναίκα του γιου του Ζακ, “Η Δούκισσα των Φολί-Μπερζέρ” το 1902, “Ψύλλοι στ’ αφτιά” το 1907 και “Το νου σου στην Αμέλια” το 1908. Ο Φεντώ κρατάει τις αποστάσεις του από το βωντβίλ για να συνθέσει συζυγικές φάρσες, όπου το κωμικό είναι ανελέητο και σπαραξικάρδιο. Ο Ζώρζ Φεντώ ανανεώνει το είδος του βωντβίλ με μια πιο βαθιά σπουδή των χαρακτήρων, καυτηριάζει κυρίως τη μετριότητα της αστικής τάξης την οποία γελοιοποιεί. Ας αναφέρουμε τα: “La mere de madame”το 1908, “On purge Bebe” το 1910 και “Ne te promera pas toute nue” το 1911. Το κωμικό στα έργα του Φεντώ, δεν αποκλείει και κάποια αλήθεια. Μέσα σ’ αυτήν την αλήθεια η αστική τάξη του τέλους του 19ου αιώνα αναγνωρίζει τον εαυτό της, αναγνωρίζει τις φαντασιώσεις της και τους ανικανοποίητους πόθους της. Και το ότι η τιμή σχεδόν πάντα σώζεται, είναι φανερό πως οφείλεται στη θεατρική σύμβαση. Το καλοκαίρι του 1919, ο Φεντώ παθαίνει τις πρώτες ψυχολογικές κρίσεις που οφείλονται στη σύφιλη από την οποία είχε προσβληθεί κάποια χρόνια νωρίτερα. Παρόλη τη φροντίδα του δόκτορα Sicard, διάσημου νευρολόγου της εποχής, τον Οκτώβρη του ίδιου χρόνου οι γιοι του Ζακ και Μισέλ τον εγκατέστησαν σε ψυχιατρική κλινική, όπου πέθανε το 1921, στα 58 του χρόνια.