Πάσχα στο Ναύπλιο…Η Αγία Μονή…

Ήρθε η Μεγάλη Εβδομάδα κοντολογίς και η Κυριακή του Πάσχα. Η πόλη του Ναυπλίου, όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή, αναμένει μεγάλο αριθμό τουριστών (ελλήνων και ξένων). Συνεπώς ο Γολγοθάς του Κυρίου θα συμπέσει και με τον Γολγοθά των κατοίκων της πόλης μας. Δεν είναι όμως ώρα για να γκρινιάξουμε, άλλωστε ο επισκέπτης δεν έχει την ευθύνη αν οι υποδομές της πόλης δεν επαρκούν.

Χαρακτηριστικά Πασχαλιάτικα έθιμα στο Ναύπλιο δεν υπάρχουν όπως δε άλλες πόλεις της Ελλάδας.

Αυτό που ίσως ξεχωρίζει είναι η περιφορά του Επιταφίου τη Μεγάλη Παρασκευή και φυσικά οι λειτουργίες ολόκληρη τη Μεγάλη Εβδομάδα στο Μοναστήρι της Αγίας Μονής.


Η Ιερά Μονή Ζωοδόχου Πηγής στην Άρια, γνωστότερη ως Αγία Μονή Χτίστηκε από τον επίσκοπο Άργους και Ναυπλίου Λέοντα Ατζά, το 1143 και είναι σπουδαίο καλοδιατηρημένο δείγμα βυζαντινού ναού, τόπος συνεχούς προσκυνήματος και αντικείμενο ζωηρών περιγραφών εκ μέρους των κατά καιρούς περιηγητών της Αργοναυπλίας, είναι σε οπτική επαφή με το Nαύπλιον, στις ανατολικές υπώρειες του φρουρίου “Παλαμήδι”.

Αν και ιδρύθηκε ως γυναικείο μοναστήρι, εξαιτίας των πειρατικών επιδρομών, ο Επίσκοπος Λέων αναγκάσθηκε νά μεταφέρει τις μοναχές σέ άλλη μονή πού έκτισε ειδικά γιά τό λόγο αυτό στην περιοχή «τοΰ Βούζη» (στό σημερινό χωριό Μέρμπακας – Αγία Τριάδα). Στή μονή της Άρειας εγκαταστάθηκαν τότε μοναχοί.  Η μονή ήταν γνωστή ως Μονή Αρείας ή Νέα Μονή το 12ο αί. καί ώς Άγια Μονή τό 17ο αί. Ήταν σέ συνεχή λειτουργία ως τήν περίοδο τής δεύτερης Τουρκοκρατίας, οπότε ερημώθηκε, λεηλατήθηκε καί πυρπολήθηκε. Ξανάρχισε νά λειτουργεί ως γυναικεία μονή από τό 1875.

H Mονή επί Φραγκοκρατίας (1212-1389) έλαβε ειδικά προνόμια από το Λατίνο επίσκοπο Άργους Σεκούνδο Nάνι, παρέμεινε σε χέρια Eλλήνων
Oρθοδόξων μοναχών και επί Eνετοκρατίας (1385-1540), κατά δε την επόμενη Tουρκοκρατία παρεχωρήθη με πράξη του νοταρίου

(συμβολαιογράφου) Nαυπλίου (1679) στο Πατριαρχείο Iεροσολύμων, ως μετόχιο του Παναγίου Tάφου. Παρέμεινε πνευματικό κέντρό της περιοχής
και νησίδα ελληνικότητας και ορθοδοξίας.

Μνημεία. Τό καθολικό τής μονής, αφιερωμένο στην Παναγία καί άπό τό 1875 (μετά τήν ανασύσταση τής μονής) στή Ζωοδόχο Πηγή, είναι τό μόνο
κτίσμα τοΰ 12ου αί. πού σώζεται. Τά υπόλοιπα κτίσματα τής μονής είναι μεταγενέστερα, κτισμένα επάνω στά παλαιά. Ό ναός, σταυροειδής εγγεγραμμένος τοΰ τύπου τοΰ σύνθετου τετρακιόνιου μέ οκταγωνικό τροΰλο καί τρεις αψίδες, εϊναι κτισμένος επάνω σέ υψηλή κρηπίδα, πού πιθανώς άνηκε σέ αρχαίο ναό. “Εχει νάρθηκα καί εξωνάρθηκα καί προστώα στις πλάγιες πύλες καί στή Δ είσοδο, Οπου έχει προστεθεί μεταγενέστερα κωδωνοστάσιο. Ή εξωτερική κατασκευή είναι κατά τόν πλινθοπερίκλειστο τύπο μέ επιμελημένη τοιχοδομία καί κεραμική διακόσμηση. Στή Β καί στή Ν εξωτερική πλευρά είναι εντοιχισμένοι δύο μεγάλοι μαρμάρινοι σταυροί. Τά κιονόκρανα τών κιόνων του ναοΰ άνηκαν σέ αρχαίο οικοδόμημα καί είναι ανόμοια. Στους κίονες υπάρχουν χαραγμένες ενθυμήσεις τοΰ 17ου – 18ου αί. Στή Δ εξωτερική πλευρά τοΰ ναού είναι εντοιχισμένη ή αναθηματική επιγραφή τοΰ 1149, ενώ στό Β έσωτεοικό τοίχο νεώτερη επιγραφή τοϋ 1857. Σώζονται ελάχιστα ίχνη τοιχογραφιών.

Σύμφωνα με τον Μ. Λαμπρυνίδη ο ναός της Αγίας Μονής είναι εκ των αρίστων βυζαντινών αρχιτεκτινικών έργων, στις αρχές της δεύτερης μετά Χριστόν χιλιετιρίδας απέμεινε αλύμαντος μέχρι των ημερών μας, έχει υποστεί μικρές αλλοιώσεις από σύγχρονες ανακαινίσεις σε βάρος του αρχέτυπου.

Αξίζει λοιπόν να την επισκεπτούμε, να ακούσουμε τους ύμνους και τις ψαλμωδίες, να αναπολήσουμε το ένδοξο παρελθόν της και πάνε από όλα να τη σεβαστούμε.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα του Μ. Λαμπρυνίδη για την Αγία Μονή

[issuu layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml backgroundcolor=2A5083 showflipbtn=true documentid=110418100241-ef5dae411e374ccda2c1de03e0d19b5f docname=___________ username=sxoliastis loadinginfotext=H%20Agia%20Moni%20Nafpliou showhtmllink=true tag=nafplio width=420 height=297 unit=px]

 

 

 

κάντε κλικ στην εικόνα για να μεταβείτε στο χάρτη

 

 

ΠΗΓΕΣ

  • ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ – ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – 12/11/1995 – ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΝΑΥΠΛΙΟ – ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ
  • ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ TOΥ ΝΟΜΟΥ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ – ΒΟΥΛΑ ΚΟΝΤΗ
  • Η ΑΓΙΑ ΜΟΝΗ (παρά τους Ανατολικούς πρόποδας του Παλαμηδίου – Μ. Λαμπρυνίδη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πάσχα στην Καθολική Εκκλησία του Ναυπλίου το 1841 – ΑΡΓΟΛΙΚΗ ΑΡΧΕΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Πάσχα στον Άγιο Αδριανό (Κατσίγκρι)ΑΡΓΟΛΙΚΗ ΑΡΧΕΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Πάσχα στην Ασίνη (Τζαφέραγα) ΑργολίδαςΑΡΓΟΛΙΚΗ ΑΡΧΕΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Tagged ,